zasilacz

Urządzenia przewoźne są najczęściej stosowanymi transceiver'ami w stacjach bazowych. Do swojej pracy potrzebują zewnętrznego źródła napięcia o wartości 13,8 V. Wybierając zasilacz należy zwracać uwagę na:

  • Wartość napięcia wyjściowego Powinno ono wynosić 13,8 V
  • Wartość natężenia prądu. Dla standardowych urządzeń nadających z mocą do 4 W wystarczy zasilacz o ciągłej wydajności prądowej wynoszącej 2 A. Dla urządzeń o mocy 15 W w modulacji AM/FM i 25 W PEP w modulacji SSB ciągła wydajność prądowa powinna wynosić 6 A. Warto jednak posiadać zasilacz o troszkę większej wydajności prądowej niż wymagana. Przed zakupem zasilacza sprawdźmy w instrukcji urządzenia jaką wartość prądu ono pobiera. Dla typowej stacji bazowej wystarczający jest zasilacz dostarczający 8-10 A przy ciągłym obciążeniu.
  • Zabezpieczenia zasilacza. Warto aby nasz zasilacz był wyposażony w zabezpieczenie nadprądowe, przeciążeniowe, termiczne, chroniące tranzystory mocy przed zwarciem.
  • Obecność wskaźnika napięcia i natężenia prądu.
  • Możliwość regulacji napięcia wyjściowego.
  • Skuteczność układu stabilizacji napięcia. Przy pełnym obciążeniu zasilacza napięcie na jego wyjściu powinno utrzymywać się w granicach 13,8 V +/- 2%